ساختار دیزل ژنراتور چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است؟
دیزل ژنراتور را می توان از جمله اختراعات بسیار مهم و کاربردی در صنعت برق محسوب کرد که باعث به وجود آمدن تحولات بزرگی در این صنعت بوده است. دیزل ژنراتور به عنوان یک تولید کننده برق، نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می کند. در ادامه این مقاله می خواهیم بدانیم ساختار دیزل ژنراتور چگونه است و از چه اجزایی تشکیل شده است تا هنگام خرید دیزل ژنراتور بتوانید برای کار با آن با اجزای آن آشنایی لازم را پیدا کنید.
آشنایی با دیزل ژنراتور
مجموعه ژنراتور، واحدی از تجهیزات ساخته شده از موتور و ژنراتور الکتریکی (دینام) برای تولید انرژی الکتریکی از سوخت است. از دیزل ژنراتور که با سوخت دیزل کار می کند، توسط بسیاری از مشاغل و سازمان ها برای تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز در هنگام قطع، خاموشی یا هرگونه وقفه دیگر در برق شبکه استفاده می شود، آن ها همچنین می توانند از این دستگاه به عنوان منبع برق مداوم برای بسیاری از برنامه های دیگر از جمله اتفاقات ناگهانی، برق رسانی به خانه های خارج از شبکه و موارد دیگر استفاده کنند. انواع مختلفی از ژنراتورها و با ساختارهای مختلف وجود دارند؛ اما همه آن ها اساسا یکسان عمل می کنند و اجزای اصلی یکسانی دارند.
برای دریافت خدمات تعمیر آسانسور کارگاهی با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید
اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور کدام ها هستند؟
اجزای اصلی ساختار دیزل ژنراتور عبارتند از:
- موتور دیزل: موتور دیزل، موتور کار در ژنراتور است. این موتور، سوخت دیزل را می سوزاند و حرکت دوار را ایجاد می کند که برای چرخاندن آلترناتور AC استفاده می شود.
- آلترناتور AC: آلترناتور AC، حرکت چرخشی از موتور را به الکتریسیته تبدیل می کند که از آن برای تغذیه بار ژنراتورها استفاده می شود.
- اسکلت پایه معمولا با مخزن: اسکلت پایه یا مخزن پایه، وزن موتور دیزل و آلترناتور را تحمل می کند. ممکن است یک مخزن سوخت در پایه، به ویژه در مدل های دیزل ژنراتور کوچکتر، مشاهده شود. همچنین ممکن است پایه های ضد لرزش روی اسکلت پایه مشاهده کنید که به جلوگیری از انتقال ارتعاش به اسکلت، هنگام کار موتور کمک می کنند.
- کنترل پنل، احتمالا با سوئیچ انتقال خودکار (ATS): کنترل پنل ژنراتور، ژنراتور را راه اندازی و متوقف می کند و موتور و آلترناتور را تحت نظر دارد تا نظارت، محافظت و کنترل را انجام دهد. کار کنترل پنل، اطمینان از عملکرد صحیح همه چیز است. کنترل پنل همچنین می تواند همزمان سازی را برای فعال کردن همزمان، انجام دهد. همچنین ممکن است از یک پنل ATS برای عملکرد خودکار قطع برق استفاده شود.
- رادیاتور: در یک ژنراتور با موتور دیزل خنک کننده با آب، یک رادیاتور را مشاهده خواهید کرد.
- قطع کننده مدار
برای دریافت خدمات اورهال تاور کرین با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید
اجزای دیگر دیزل ژنراتور، عبارتند از:
- فیلتر هوا: پاکسازی هوای داخل دیزل ژنراتور از ذرات و گرد و غبار
- فیلتر روغن: پاکسازی روغن موتور
- فیلتر سوخت: پاکسازی سوخت پیش از انتقال به موتور
- مخزن سوخت: محل ریختن گازوئیل
- سیستم خنک کننده: انتقال گرمای حاصل از دیزل ژنراتور به خارج از دستگاه
- شارژر باتری: شارژ نمودن باتری موتور
- سیستم روغن کاری: افزایش طول عمر قطعات متحرک
دیزل ژنراتور چگونه برق تولید می کند؟
یک دیزل ژنراتور، انرژی مکانیکی (حرکت) را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند و آن را از طریق کابل های برق هدایت می کند. تصور اینکه جریان برق از طریق سیم ها انتقال پیدا می کند، تقریبا به همان شیوه ایی که آب از طریق لوله ها عبور می کند، بسیار جالب است. یک ژنراتور را می توان نوعی “پمپ الکتریکی” در نظر گرفت که باعث عبور جریان الکتریسیته در سیم ها می شود. در واقع الکترون هایی که از طریق سیم ها عبور می کنند را ایجاد یا از بین نمی برد زیرا پمپ آب، آب جدیدی تولید نمی کند. فقط باعث حرکت مفید آن می شود.
برای اجاره دیزل ژنراتور با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید.
آلترناتور در دیزل ژنراتور چه کاری انجام می دهد؟
آلترناتور، قسمتی است که انرژی مکانیکی (چرخش محور) را از طریق القایی به نیروی الکتریکی تبدیل می کند. چگونگی انجام کار آلترناتور یکی از جذاب ترین قسمت های ژنراتور است.
فارادی (Faraday) فرآیند القای الکترومغناطیسی را در اوایل دهه ۱۸۳۰ کشف کرد (یا حداقل توصیف کرد). این اصل معتقد است که اگر یک سیم (یا هر رسانای الکتریکی) را از طریق میدان مغناطیسی حرکت دهید، یک جریان الکتریکی در سیم ایجاد می شود. اگر سیم ثابت باشد و میدان مغناطیسی حرکت کند، باز همین امر صادق است. حرکت به سادگی در یک میدان مغناطیسی باعث می شود که الکترون ها از طریق سیم عبور کنند.
اگر سیم از بالا به پایین حرکت کند، الکترون ها از یک جهت جریان می یابند و اگر از پایین به بالا حرکت کرد، از طرف دیگر جریان می یابند. هرچه میدان، قوی تر و سیم طولانی تر باشد، مقدار جریان القایی بیشتر است. ژنراتورهای مدرن با قرار دادن چندین آهنربای بزرگ و قوی در یک دسته در اطراف یک محور چرخشی مرکزی کار می کنند، به این “روتور” یا “آرمیچر” می گویند. آهن ربا ممکن است آهنربای دائمی یا الکترومغناطیس باشد اما نکته این است که آن ها میدان مغناطیسی تولید می کنند که موتور باعث چرخش آن می شود.
زیر مجموعه مهم دیگر آلترناتور، “استاتور” است که در اصل مجموعه ایی از سیم پیچ های محکم است که همگی به دور روتور بسته شده اند. هنگامی که نیروی خارجی (مانند موتور دیزل) محور مرکزی را می چرخاند، روتور دائما قطب های شمالی و جنوبی میدان مغناطیسی خود را بر روی دسته های سیم که آن ها را احاطه کرده است، حرکت می دهد. این امر باعث می شود که مقدار زیادی جریان الکتریکی از طریق سیم ها به جلو و عقب جریان پیدا کند، چیزی که ما آن را “جریان متناوب” یا “AC” برق اصلی می نامیم.
شما می توانید برای دریافت مشاوره خرید دیزل ژنراتور مناسب با مشاوران کیان تاور تماس حاصل فرمایید.
سخن آخر:
دیزل ژنراتور، واحدی از تجهیزات ساخته شده از موتور و ژنراتور الکتریکی (دینام) برای تولید انرژی الکتریکی از سوخت است. ساختار دیزل ژنراتور ها در انواع مختلفی وجود دارند؛ اما همه آن ها اساسا یکسان عمل می کنند و اجزای اصلی یکسانی دارند.
اجزای اصلی دیزل ژنراتور عبارتند از: موتور دیزل، آلترناتور AC، اسکلت پایه معمولا با مخزن، کنترل پنل، رادیاتور و قطع کننده مدار.
اجزای دیگر دیزل ژنراتور، عبارتنداز: فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر سوخت، مخزن سوخت، سیستم خنک کننده، شارژر باتری و سیستم روغن کاری.
یک دیزل ژنراتور، انرژی مکانیکی (حرکت) را به نیروی الکتریکی تبدیل می کند و آن را از طریق کابل های برق هدایت می کند.