بدون تاور کرین ها یا همان جرثقیل های برج، به احتمال زیاد بسیاری از ساختمان ها و بنا های نمادین که ما می شناسیم و دوست داریم ایستاده نخواهند بود. این غول های فولادی نه تنها جالب به نظر نمی رسند، بلکه در ساخت و ساز و توسعه مدرن نیز کاربرد های بسیاری دارند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با نقشه فونداسیون تاور کرین صحبت کنیم.
توسعه سریع ساخت و ساز در کشور های مختلف موجب شده تا حضور و وجود تاور کرین ها اهمیت بیشتری پیدا کند و جایگاه این وسایل غول آسا در صنایع مختلف روز به روز بیشتر شود. به همین دلیل است که مهندسان زیادی روزانه در حال مطالعات برای ارتقا روند کاری جرثقیل های برج و بهینه سازی مطلوب این وسیله هستند. بحث های زیادی توسط دانشمندان در این زمینه برای تاور کرین ها مطرح شده است.
جرثقیل های برج در حقیقت متعلق به ماشین آلات ساختمانی اساسی هستند که برای حمل و نقل محصولات مربوط به ساختمان از یک محل ذخیره سازی یا وسیله نقلیه به جایگاه های نهایی خود در روند ساخت سازه ها استفاده می شوند. روند ساخت جرثقیل های برج یا همان تاور کرین ها با ایجاد یک پایه یا همان فونداسیون مطمئن آغاز می شود. تمامیت و شرایط پایه در حمایت از ساختار جرثقیل و تعادل برای مونتاژ و بهره برداری از آن بسیار مهم است. اما ببینیم این پایه و زیر بنا سازی دقیقا چیست و فونداسیون چگونه کار می کند؟!
برای خرید تاور کرین با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید.
نقشه فوندانسیون تاور کرین چیست؟
مراحل نصب و اجرای تاور کرین ها بسیار متفاوت است و این وسیله در چند مرحله به مکان خود منتقل شده و نصب می گردد. اولین مرحله از نصب تاور کرین یا جرثقیل برج در مکان مورد نظر و سایت مربوطه، مرحله فونداسیون می باشد. این مرحله جهت کار برای تاور کرین های ثابت می باشد. دقت کنید که هر تاور کرین ابعاد، اندازه ها و ظرفیت های متفاوتی دارد که بر مبنای آن فونداسیون تاور کرین طراحی می گردد.
در حقیقت روند ساخت و بنا سازی جرثقیل برج با ایجاد یک پایه مطمئن آغاز خواهد شد. در حقیقت اولین قطعه عمودی جرثقیل برج، با استفاده از پیچ های لنگر محکم، به این پایه بتونی عمیق نصب می شوند و از این طریق ایمن سازی تاور کرین صورت می گیرد.
طراحی نقشه فونداسیون تاور کرین
مقدار دقیق بتن به کار رفته در فونداسیون نیاز به عوامل مختلفی از جمله پیکر بندی جرثقیل برج و الزامات محل بستگی دارد. گاهی اوقات جرثقیل برج در کف ساختمان ساخته شده مستقر می شود. در حقیقت ممکن از بخشی از پایه باشه که در این حالت روند ساخت را سرعت می بخشد. با این حال موقعیت حرثقیل در داخل سازه، پیشرفت ساخت و ساز را پیچیده می کند. طراحی پایه جرثقیل با توجه به نقشه فونداسیون کار آسانی نیست زیرا شامل خطرات ایمنی است که باید در طول دوره از بین بروند.
طراح باید دارای دانش فنی مناسبی باشد تا بتواند فونداسیونی ایمن و صحیح تولید کند. فرد باید از دانش اولیه طراحی در حداقلی ترین حالت ممکن برخوردار باشد. پا های تاور کرین بر روی پایه ها نصب می شوند که در برخی موارد با استفاده از بلوک های بتنی ساخته شده اند. طراح باید به این مسئله توجه داشته باشد که وجود فاضلاب یا آب های زیر زمینی نیز می تواند در فرایند فونداسیون سازی و نصب تاور کرین با پایه های اصلی مشکل ایجاد کند. از این رو فرد متخصص باید تمام جوانب را برای نقشه فونداسیون تاور کرین در نظر گرفته باشد.
برای اجاره تاور کرین با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید.
مراحل طراحی فونداسیون تاور کرین
برای شروع طراحی فونداسیون تاور کرین لازم است تا طراح تمام اطلاعات مرتبط با جرثقیل برج را جمع آوری نماید. نام مدل جرثقیل برج مورد استفاده در ساخت و ساز و داده های فنی آن باید به طور کامل مشخص شود. هر مدل جرثقیل و داده های آن ها هم متفاوت هستند، بنابر این بهتر است مدل جرثقیل را برای استفاده در ابتدا بررسی کنید.
اطلاعات فنی جرثقیل مانند ارتفاع جرثقیل، طول جیب، ابعاد پاها و فاصله و از همه مهم تر میزان ظرفیت آن می تواند نقش مهمی در اجرا و طراحی فونداسیون داشته باشد. دقت کنید که در احرای فونداسیون تاور کرین ممکن است واکنش هایی بر اساس پیچش یا گشتاور صورت گیرد. توجه داشته باشید که واکنش های پایه و فونداسیون جرثقیل هنگام تعبیه شدن پایه ها در محل مخصوص یا هنگام استفاده از وزن های بالا متفاوت می باشد.
روند فونداسیون تاور کرین
این واکنش ها باید در اجرا و طراحی فونداسیون و محاسبات مربوط به آن، کاملا در نظر گرفته شود و بررسی گردد. محاسبات واکنشی در اجرای فونداسیون باید در همه حالت های تاور کرین حتی استراحت آن نیز لحاظ گردد. دقت کنید که باید بدترین نیرو های واکنشی جرثقیل در فرمول سازی و طراحی فونداسیون در نظر گرفته شود.
در طراحی فونداسیون، لازم است تا تاور کرین به حالت ایستاده بررسی و فرض گردد. این مسئله به این خاطر است که باید تمام واکنش ها بررسی گردد. چه واکنش های فونداسیون و چه واکنش های جرثقیل برج. طراح می تواند در روند فعالیتی خود از فونداسیون های مختلفی استفاده کند اما یکی از فونداسیون های عمومی که استفاده زیادی در نصب تاور کرین ها دارد و متداول تری فونداسیون شناخته می شود، فونداسیون ایزوله می باشد. اما مهم ترین مسئله این است که صرف نظر از فونداسیون استفاده شده در روند نصب تاور کرین، باید طراحی و بررسی جرثقیل برج و فونداسیون آن با دقت بسیار بالایی توسط افراد متخصص انجام گردد.
بررسی روند فونداسیون تاور کرین ها
همان طور که گفتیم اولین مرحله از نصب تاور کرین ها یا همان جرثقیل برج های غول آسا، طراحی و اجرای فونداسیون است. اما مسیله دیگر این است که چه روندی برای ساخت و بررسی فونداسیون های تاور کرین صورت می گیرد. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم.
دقت کنید که در روند تعبیه پا های جرثقیل بزج در فونداسیون، دکل جرثقیل با استفاده از چهار پا لنگر می شود. بنا براین یکنیروی تنشی ایجاد می شود و تحت فشار های کششی قرار می گیرد. در این راستا، نیروی تنشی باید از طریق طرح کشش بتن، مقاومت کند. برای جلوگیری از خرابی های مرتبط با تنش ها و برش ها لازم است تا روند اجرای فونداسیون تاور کرین ها طبق دستور العمل های مندرج در اطلاعات مربوط به جرثقیل انجام شود.
اجرای فونداسیون تاور کرین
نیروی فشرده سازی حاصل از لنگر ایجاد شده نیز در اثر بار عمودی، بای مطابق با سوراخ کردن و طبق کد مشخص شده، طراحی و چک شود. نکته بسیار مهم دیگر این است که ضخامت فونداسیون باید یه حدی باشد تا بتواتد در مقابل فشار های موجود مقاومت نماید. این اصل باید در طراحی و اجرای فونداسیون تاور کرین مورد بررسی قرار بگیرد تا با دقت بالایی این کار انجام شود. یک
نکته اساسی دیگر وجود دارد که باید در زمان طراحی نقشه و اجرای فونداسیون تاور کرین مورد بازرسی و دقت قرار گیرد. این مسئله خصوصا در زمان طراحی بسیار مهم است. هنگام تهیه نقشه فونداسیون جرثقیل برج، لازم است تا شرایط جا به جایی و حذف تاور کرین نیز مورد بررسی قرار گیرد چرا که این مسیله ممکن است شرایط محدود کننده ای برای تاور کرین ها به وجود بیاورد. همان طور که می دانید بسیارس از تاور کرین ها از چندین قسمت تشکیل شده اند که هر کدام از قسمت ها روند خاصی دارند.
بررسی های خاص برای فونداسیون تاور کرین ها
در بخش های قبل به این نکته اشاره کردیم که اولین مرحله از سری مراحل نصب تاور کرین ها در سایت های کاری، اجرای فونداسیون است. فونداسیون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و حتما باید توسط افراد متخصص و با دقت و توجه کافی طراحی و اجرا شود. یکی از اصلی ترین دلیل های آن این است که به دلیل زیر بنایی بودن فونداسیون، تمام فشار جرثقیل بزج بر روی این قسمت وارد خواهد شد. اما نکته بسیار مهم این است که هنگامی که فونداسیون تحت فشار هیدرو استاتیک قرار می گیرد، بررسی عرض ترک لازم است.
اگر چه کار های مربوط به ابگیری ها انجام شده اما طراح وقتی که دیگری نیاز به آبگیری نباشد و شرایط مطلوب باشد، باز هم باید بد ترین حالت ممکن را در روند طراحی نقشه فونداسیون و اجرای آن در نظر داشته باشد.
این کار باعث افزایش امنیت وسیله خواهد شد. عرض ترک برای صفحه فونداسیون جرثقیل برج را می توان با استفاده از نکات مرتبط با مشخصات جرثقیل بزج بررسی کرد. عرض ترک باید در جهت X و Y آرماتور برای سطح بالا و پایین رویه مورد بررسی های دقیق و جامع قرار بگیرد. توجه به این نکته بسیار ضروری است که معمولا عرض ترک مجاز برای بالا و پایین فونداسیون ها سه دهم میلی پتر می باشد. دقت کنید که این بررسی، یکی از بررسی های خاص و ویژه برای تاور کرین ها است و باید با دقت هر چه تمام تر به ان توجه داشت.
این بررسی ها بیشتز به اسن منظور است که وزن جرثقیل های برج بسیار سنگین می باشد. به طور معمول وزن آن ها بدون داشتن هیچ بار اضافی ممکن است از سه تا دوازده تن برسد. علاوه بر این فونداسیون باید وزن بار تاور کرین را هم تحمل نماید.
قیمت نقشه فونداسیون تاور کرین
قیمت نقشه فونداسیون تاور کرین یکی از مهمترین موضوعاتی است که یک شرکت اجرا کننده تاور کرین باید برای مشتری خود شفاف بیان کند. نقشه فونداسیون تاور کرین بر اساس منطقه ای که قرار است تاور در آن اجرا شود و همچنین آب و هوایی که وجود دارد متفاوت است و از این نظر قیمت نقشه فونداسیون تاور کرین نیز می تواند متفاوت باشد.
دانلود نقشه فونداسیون تاور کرین
شرکت کیان تاور با سابقه و تجربه ای که دارد در سال های سال کار نصب و پیاده سازی تاور کرین را اناجام می دهدو از این رو منبع خوبی از نقشه فونداسیون تاور کرین است. ان شالله در برنامه کاری ما وجود دارد تا نقشه فونداسیون تاور کرین را برای دانلود قرار داده و این شرایط را برای شما مشتریان عزیز فراهم نماییم.
منابع:
https://www.cranerental.com/how-tower-cranes-work/
https://www.gruasyaparejos.com/en/tower-crane/tower-crane-foundation/
http://www.globalcis.org/ijact/ppl/IJACT2580PPL.pdf
https://www.thestructuralworld.com/2019/06/24/design-criteria-for-tower-crane-foundations/