در این مقاله قصد داریم در مورد تاور کرین های ریلی صحبت کنیم. جرثقیل ها یا کرین ها دارای سابقه ای طولانی در زمینه ساخت و ساز هستند که به هزاران سال پیش بر می گردد. سوابق نشان می دهد یونانیان باستان اولین جرثقیل را اختراع کرده اند و از اوایل سال ۵۱۵ قبل از میلاد استفاده می کرده اند. برخی گزارش ها حاکی از جرثقیل ها برای آبیاری آب در بین النهرین باستان در هزاران سال قبل است. در حقیقت ، بسیاری از سازه های باستانی ، اگر بخواهند امروز ساخته شوند ، نیاز به استفاده از جرثقیل دارند.
در طول انقلاب صنعتی بود که جرثقیلها برای مدرنیزه کردن جهان به بخش لاینفک صنعت تبدیل شدند و جایگزین سیستم قرقره دستی با یک موتور و یک اپراتور شدند. امروزه تقریباً در هر پروژه ساختمانی انواع مختلفی از جرثقیل ها یافت می شود که هرکدام وظیفه خاص خود را دارند.
با این وجود تنوع کرین ها می تواند ضرر نیز داشته باشد. به دلیل تنوع جرثقیل ها استفاده نوع اشتباه آن می تواند باعث تاخیر در کار و مشکلات در بودجه شود. درک تفاوت های بین هر جرثقیل می تواند به شما کمک کند تا بفهمید از کدام یک باید در پروژه خود استفاده کنید. بسته به نوع کار شما ، انواع مختلفی از جرثقیل ها وجود دارد که در ساخت و سازها مورد استفاده قرار می گیرند. ۱۰ نوع از جرثقیل های مختلف را می توانید در اینجا ببینید. در اینجا لیستی از متداول ترین جرثقیل های مورد استفاده برای اهداف صنعتی آورده شده است . بیایید نگاهی بیندازیم.
جرثقیل ثابت:
کرین کله چکشی
کرین سطح لوفینگ
کرین تلسکوپی
جرثقیل متحرک:
کرین رافترین
کرین سوار بر کامیون
کرین خزنده
کرین هوایی / پرواز
کرین جاده ریلی
کرین شناور
در این میان ما می خواهیم درباره تاورکرین ریلی صحبت کنیم. بنابراین باید ترکیب تاورکرین و کرین جاده ریلی را باید بررسی کنیم . ابتدا هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه تشریح می کنیم و سپس به تشریح تاورکرین ریلی می پردازیم.
تاور کرین
تاور کرین ها پراستفاده ترین نوع کرین ها در جهان هستند. این فرم از جرثقیل، کرینی متعادل است که در زمین ثابت می شود و همچنین به طرفین سازه ها متصل است. هنگامی که صحبت از ساخت برج های بلند می شود این کرین ها، تقریباً پرکاربردترین نوع جرثقیل هستند.
بزرگترین جرثقیل های جهان همین تاور کرین ها هستند. علاوه بر این ، آنها برای انتقال سنگین ترین و بزرگترین بارهای روی زمین استفاده می شوند. تاورکرین ها توانایی حرکت روی زمین و انتقال کلی دستگاه از نقطه ای به نقطه ی دیگر را دارا می باشند. بعضی از آن ها توسط قرار گرفتن روی ریل جابجا می گردند و گونه دیگری از آن ها روی زنجیرهایی که شباهت به زنجیر تانک دارند بر روی زمین حرکت می کنند . نوع دیگری از آن ها نیز بر روی چرخ های بزرگی که همانند لاستیک هواپیما است حرکت می نمایند.
مزایای تاور کرین ها عبارتند از:
- تاور کرین ها از ظرفیت بارگیری و بالابری هر جرثقیل دیگر در جهان پیشی می گیرند
- ظرفیت ارتفاع آنها را نمی توان با جرثقیل های دیگر مقایسه کرد و بسیار بیشتر است
- آنها از ثباتی باورنکردنی برخوردار هستند و می توانند سخت ترین وظایف را تحمل كنند و به پایان برسانند
تاور کرین ها معایبی نیز دارند که شامل موارد زیر می باشد:
این جرثقیل ها بسیار گران هستند و برای جابجایی از یک منطقه به منطقه دیگر نیاز به صرف زمان ، زحمت و پول دارند.
- آنها هزینه تعمیر و نگهداری بالایی برای تعمیرات و استهلاکشان دارند
- نصب آنها دشوار است و زحمت بسیاری دارد
با استفاده از این نوع جرثقیل می توان به میزان زیادی از اماکن ساختمانی صنعتی بهره مند شد. با این وجود با توجه به هزینه و کارایی جرثقیل های برج ، بهترین گزینه اجاره کردن این کرین ها می باشد.
تاور کرین های ریلی
تاور کرین های ریلی روی مسیرهای ریلی حرکت می کنند. آنها عمدتاً برای ساخت و تعمیر مسیرهای ریلی و نگهداری آنها مورد استفاده قرار می گیرند. آنها سه هدف اصلی دارند:
حمل و نقل بار ، نگهداری از راه دائمی ، کار ریکاوری بعد از تصادف
مزایای کرین های ریلی عبارتند از :
- آنها بسیار کارآمد و ایمن هستند زیرا از یک مسیر مشخص برای حرکت استفاده می کنند
- ظرفیت بارگیری آنها بین ۱۵ تا ۲۵۰ تن است
- آنها یک سیستم خودران سریع دارند
معایب کرین های ریلی
تنها ضرر کرین ریلی اینست که :
آنها به دلیل چرخ های لبه دار خود نمی توانند در جاده ها یا هر مکان دیگری به غیر از راه آهن مورد استفاده قرار گیرند.
حال اگر این دو نوع از کرین ها را با هم ترکیب کنید ، تاور کرین ریلی خواهید داشت. در واقع شما یک تاورکرین خواهید داشت که روی یک مسیر ریلی نصب شده است و می تواند در مسیرهای مختلفی حرکت کند و این بسیار می تواند به تسریع امور ساختمان سازی کمک کند. مسیر ریلی را می توان در جاهای دلخواه و ضروری قرار داد و سپس تاورکرین را روی آن قرار داد.
در مکان هایی که امکان استفاده از کرین های ثابت وجود ندارد ، تاور کرین سواره یا ریلی می تواند مناسب ترین گزینه باشد. این کرین توسط بلوکهای بتونی از پیش ساخته که به طور مساوی در هر دو طرف قرار گرفته است در پایه پشتیبانی می شود. سپس روی بوگی های چرخ سنگین سوار می شود که در طول یک مسیر ریلی حرکت می کنند و بر روی خوابنده ها و بالاست ها گذاشته شده است. عبور و حرکت از گوشه ها با ساخت ریل های شعاعی یا سکوی چرخنده امکان پذیر است. نکته مهم این است که این مسیر روی شیبی بیش از ۱ در ۲۰۰ قرار نمی گیرد و با دقت کنترل و نگهداری می شود زیرا هرگونه نقص یا حرکتی جزئی می تواند برج را ناپایدار کند. ظرفیت بارگیری معمولی در حداکثر شعاع ۱ تن و ۴ تن در حداقل شعاع می باشد.
تاورکرین ها به اشکال مختلفی نصب می شوند. نصب آنها روی مسیر ریلی یکی از آنها است تا بتواند حرکت کند و کارهای ساخت و ساز راحت تر انجام شود. تاور کرین های سوار شده روی ریل دارای فضای بیشتری برای پوشش هستند زیرا می توانند در طول مسیرهای خود حرکت کنند و بارها را جابجا کنند. با این حال ، نیاز به ارتفاع نباید بالاتر از ارتفاع آزاد باشد همانطور که توسط سازنده توصیه می شود.
از طرف دیگر ، سرویس کردن جرثقیل هر زمان که کار در مسیر یا نزدیکی مسیر انجام شود ، مختل می شود. مزیت کرین تاور های متحرک در دسترس بزرگی به داخل و بدون برخورد طولانی است که به طور معمول برای رسیدن به بالای سازه لازم است.
اجزای تاورکرین ریلی شامل موارد زیر است:
۱٫پایه نصب(پایه تثبیت یا متحرک)
۲٫حالت ثابت
۳٫قطعات ارتفاعی یا سکشن ها: یک تاورکرین از سکشن های مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن سکشن ها که طول آن از دیگر سکشن بیشتر است و نبشی های به کار رفته آن هم از دیگر سکشن ها محکم تر است قطعه اصلی نام دارد. قطعه اصلی معمولاً از ۶ تا ۱۰ متر ارتفاع دارد و در طول و عرض های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
۴٫نبشی های ۲۰ به کار رفته در قطعات اصلی
۵٫تلسکوپاژ یا کاج مهمترین قسمت برای ارتفاع گرفتن تاور کرین، کاج آن می باشد. کاج با توجه به نوع تاور کرین در ابعاد مختلف ساخته می شود .
کاج ها معمولاً از چند قسمت تشکیل می شوند:
کلاف کاج ، سبدهای دور کاج قسمت جک و پمپ ، سبدهای دور کاج قسمت زیر گردان
تیر مانوریل، قطعه گیر و چنگکی ، پالونی ، نردبان ۴٫۵ متری حفاظ دار ، جک و پمپ
۶٫گردان
۷٫کله قندی
۸٫کنترفلش
۹٫فلش یا بازو
۱۰٫شاریوت
قبل از نصب تاور کرین به نکات زیر توجه کنید:
۱٫خرید یا اجاره تاورکرین از شرکت معتبر و دارای تاییدیه با ضمانت و گارانتی
۲٫اخذ بیمهنامه حمل و نصب تاور کرین
۳٫تایید صلاحیت گروه نصاب جرثقیل توسط سرپرست کارگاه یا تیم HSE
۴٫کسب اطلاعات موردنیاز جهت نصب و مونتاژ تاور کرین توسط سرپرست گروه از طریق مطالعه دستورالعمل نصب
۵٫پیش از نصب تاورکرین لازم است که محوطه محصور شده و از عبور و مرور افراد متفرقه به طور جدی جلوگیری شود
۶٫انتخاب اپراتور مجرب و دوره دیده برای کار با دستگاه تاور کرین
۷٫نظارت حین ایجاد فونداسیون تاور کرین و تایید توسط کارشناسان HSE
۸٫حضور آمبولانس و و افسر HSE در محل نصب و مونتاژ تاور کرین
۹جهت نصب تاور کرین ریلی نیز رعایت اصول نصب استاپرهای نهایی در سر ریلها و نصب لیمیت سوییچها
۱۰٫ درنظر گرفتن شرایط آب و هوایی هنگام نصب جرثقیل برجی (در سرعت باد بالاتر از ۲۴m/s از نصب خودداری شود)
۱۱٫ چک کردن قطعات و لوازم تاور کرین قبل از نصب از جهت سلامت فنی و میزان موردنیاز
۱۲٫تهیه ابزارآلات کامل و مناسب جهت نصب ایمن تاور کرین
۱۳٫ انجام عملیات نصب یا مونتاژ تاور کرین ها الزاما در روز یا در روشنایی کافی صورت گیرد.
۱۴٫توجه به موانع خطرساز در محوطه نصب تاور کرین خصوخا کابلهای برق
۱۵٫ایجاد ارتباط بین نصاب تاور کرین، اپراتور دستگاه و سرپرست نصب به وسیله دستگاههای بیسیم
۱۶٫ توجه به این نکته ضروری است که در حین نصب از تلفن همراه استفاده نشود.
۱۷٫درنظر گرفتن ایمنی جهت نصابان جرثقیل با تهیه لباس کار، کفش، دستکش، عینک و کمربند
منابع: