سقوط اخیر تاورکرین ها که از جمله حوادث تاورکرین ها در کره و انگلیس به شمار میآید، می تواند یادآور مرگ و ویرانی حاصل از این جرثقیل های عظیم الجثه شود و ما را آگاه تر و هشیار تر کند.
اگرچه در یکی از این دو حادثه یک اپراتور جان خود را از دست داد و در دیگری اپراتور به شدت مجروح شد ، اما باید بدانیم که تلفات و خسارات می توانست بسیار بدتر باشد.
آمار جهانی سقوط و خرابی تاورکرین ها
۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹
از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۸۷۲ خرابی تاورکرین منجر به بیش از ۶۶۸ مرگ و جراحات بی شمار شده است.
از سال ۲۰۰۹ تاکنون بیش از ۱۱۶ مورد خرابی رخ داده که باعث کشته شدن ۴۴ نفر شده است!
به همان اندازه که این اعداد مبهوت کننده هستند ، این واقعیت که هیچگاه از موارد زیادی که در این زمینه رخ داده حرفی به میان نیامده ، تعجب ما را دو برابر می کند. این مقاله نتیجه ی ساعتهای بی شماری تحقیق برای جمع آوری صدها گزارش ، عکس و فیلم برای اثبات یافته ها است.
توجه: این آمار فقط به حوادث تاورکرین است و بیشتر مربوط به ساخت و ساز آنها است. حوادث مربوط به آنها در اکثر موارد بسیار جدی اند و باعث مرگ و میر ، جراحت ، یا آسیب شدید می شوند.
۴۲٪ = نصب / برچیدن و صعود:
26٪ حوادث به نصب / برچیدن و 16٪ به صعود مربوط بوده است. علت اصلی این حوادث پیروی نکردن از دستورالعمل سازنده است.
۲۷٪ = عمل:
۲۷% این حوادث در هنگام کار است که علت اصلی آن دلایل زیادی؛ از جمله خرابی بنیادی و ساختاری ، نقص الکتریکی و مکانیکی می باشد.
۱۳٪ = خطای اپراتور:
پیروی نکردن اپراتور از دستورالعمل سازنده، همچنین دستکاری آگاهانه تاور کرین
۱۰٪ = طبیعت:
باد و زلزله. برخی از حوادث مربوط به “باد” ممکن است ناشی از این باشد که اپراتور رویه خاموش کردن مناسب را دنبال نکرده است.
8٪ = ناشناخته:
به دلیل مشکلات ترجمه و یا عدم اطلاع رسانی علت صدمات مشخص نیست.
اگر از هر کسی که ۳۰+ سال است که در این زمینه حضور دارد بپرسید به شما می گویند ، ” اکنون نیز تاور کرین ها مانند گذشته هستند “. بله ، نکته جالب این است که ساختار تاور کرین ها پیچیده ای نیست و طراحي اصلي ، روش نصب و راه اندازي آنها در دهه های اخیر تغيير نکرده است.
احتمالا شما فکر می کنید که بعد از سالها اجرای این روشهای پرخطر ، این امر به یک علم تبدیل شده است ، اما غالباً این چنین نیست. بنابراین ، با وجود آموخته های بسیار ، اشتباهات ابتدایی بدون توجه به فرهنگ ، به نابودی صنعت ادامه می دهد.
در این عملیات به جای دستگاه قلاب ، از بالابر دکل برای بلند کردن بخش های دکل استفاده شده است که متأسفانه روش نادرستی است ، یعنی هر دو قلاب از دو طرف جانبی وارد شده بودند.
اقدامات انجام شده برای کاهش حوادث
صرف نظر از موقعیت مکانی؛ دولت ، سازمان های مستقل ایمنی و متخصصان صنعت در طول ۱۰ سال گذشته کنفرانس های بیشماری برای ارتقای استانداردها انجام شده است و با کمال تعجب ، بیشتر توجه به “اپراتور” معطوف شده است و آنها را به مقررات و مسئولیتهای گسترده ای فراتر از عنوان شغلی خود واجب می دانند ، اما آمارها نشان می دهد که اپراتورها تنها مسئولیت ۱۳٪ تصادفات را بر عهده دارند.
به طور باورنکردنی کسانی که مقصر اکثر قریب به اتفاق حوادث تاورکرین (۶۹٪) هستند ، با استانداردهای بسیار کمتری آشنایی دارند. در بیشتر موارد ، “فرض” می شود که آنها فقط براساس شنیده ها و نه مستند سازی – آموزش خاص ، تجربه و مجوز ، برای این شغل پذیرفته شده اند. به عنوان مثال یک “آرایشگر” باید ساعت ها آموزش ببیند و هم به صورت کتبی و هم به صورت عملی مورد آزمایش قرار بگیرد و مجوز دریافت کند. با این حال تعداد اندکی از سازندگان ، بازرسان و افراد دیگری که با تاور کرین کار می کنند مشابه با یک آرایشگر انتخاب می شوند!
تولید کنندگان نیز باید پاسخگو باشند. آنها تعداد بسیار کمی آموزش نصب و راه اندازی و صعود را ارائه می دهند ، و اغلب اوقات کتابچه های راهنمای آنها دارای روشهای نامشخص و کمبود است. جای تعجب نیست که کسانی که در این زمینه هستند به روشهای غیرمجاز که در سراسر این صنعت رواج دارد متوسل می شوند. مسئله نگران کننده دیگر دسترسی به تولیدکننده “بولتن کمپین” است. امروزه ، تولید کنندگان باید اجازه دسترسی نامحدود به این بولتن های حیاتی جرثقیل ، خصوصاً برای بازرسان جرثقیل را بدهند.
حقایق جالب:
علت شماره ۱ همه تصادفات به سادگی”پیروی نکردن از دستورالعمل های سازنده” است .
در اکثر موارد ، افراد مسئول ۸۷۲+ حوادث – از شهرت خوبی برخوردار بوده و جزو بهترین ها محسوب می شوند!
بیش از ۲۵ درصد از کشته ها و مجروحان از مردم عادی (بیشتر کودکان) هستند.
مردانی که وظیفه خطرناک تمیز کردن این مکان های پر حادثه و خطرناک را دارند ، واقعاً قهرمان هستند.
اگرچه درصد زیادی از این حوادث ۸۷۲+ در چند کشور متمرکز است ، اما شرایط مشابه یا حوادثی که منجر به ناکامی آنها شد ، بدون مرز هستند – اشتباهات احمقانه سراسر جهان تکرار می شوند.
نتیجه گیری:
1) امنیت عمومی مهم است.
۲) رعایت دقیق دستورالعمل های سازنده ضروری است.
۳) صلاحیت ها – “هر کس” باید کاملاً آموزش ببیند و در رابطه با وظیفه خود تجربه کسب کند.
۴) برنامه ریزی دقیق – مراقب باشید؛ وقتی برنامه “عقب بیفتد” ، کوتاهی اجتناب ناپذیر است.
۵) جابجایی – ظرفیت جرثقیل کمکی نباید از ۷۵٪ تجاوز کند.
۶) نظارت مستقل – آخرین خط دفاع در طی مراحل پرخطر است.
همان طور که در سراسر جهان اشتباهات اپراتور ،عدم پیروی از دستور العمل ها و نا آگاهی باعث به وجود آمدن حوادث مربوط به تاور کرین ها می شود ،ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست .
بررسی برخی از حوادث مربوط با تاور کرین ها در ایران
- ۱۰ صبح ۲۳ دی ۱۳۹۷ سقوط تاور کرین در جاده مخصوص کرج
مهمترین مشکلاتی که اینگونه حوادث، ایجاد می کنند:
- زیان های جانی وارده
- خسارت های مستقیم مالی وارده به تجهیزات، پروژه، اماکن اطراف
- خسارت های غیر مستقیم مالی، ناشی از تاخیر در پروژه و برآورده نشدن تعهدات پیمانکار
- مشهد – آبان۹۳
- حادثه حین نصب تاورکرین پروژه ساختمانی توسط جرثقیل متحرک
- شکستن بوم جرثقیل متحرک حین بالابری اجزا تاور کرین و برخورد به تاورکرین
- دو کشته و دو مجروح