یکی از مزیت های استفاده از تاور کرین به عنوان سازه ای برای حمل و نقل مصالح ساختمان و جابجایی بارهای سنگین مثل میلگرد یا آهن به طبقات بالای ساختمان های در حال ساخت، ارتفاع مناسب است. تاورکرین ارتفاع ثابت و مشخصی ندارد بلکه متناسب با ساختمان یا برج درحال ساخت، بلند یا کوتاه می شود. قابل تنظیم بودن در کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین باعث می شود که قابلیت استفاده در هر بخشی از ساختمان سازی را داشته باشد. از ساختمان های کوچک گرفته تا برج هه و آسمان خراش های غول پیکر.
تاورکرینی که احتمالا در کنار برج های بلند مشاهده کرده اید، یکجا و با همان ارتفاع و بلندی نصب نشده است بلکه به صورت قطعاتی جداگانه به هم متصل شده و به بلندی موردنظر رسیده اند. این قطعات جداگانه سکشن یا سگمنت نام دارند. سکشن ها انواع مختلفی دارند که بسته به ارتفاع مورد استفاده، دارای ویژگی مقاومتی مختلف هستند.
برای خرید تاور کرین با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید.
انواع تاورکرین
تاورکرین های مختلفی در ساختمان سازی وجود دارند که عمده آنها ثابت یا متحرک هستند. یعنی برخی از آنها در قسمت پایه ای خود به زمین متصل هستند و یا بر روی جرثقیل متحرکی قرار دارند. ارتفاع این بخش پایه ای تاورکرین نهایتا ۱۰۰ متر است که قابل اضافه شدن به سکشن های دیگر است.
تاورکرین های خارجی و داخلی
تاورکرین ها یا در قسمت خارجی و بیرونی ساختمان قرار می گیرند و یا در قسمت داخلی آن. معروف ترین و متداول ترین تاورکرین ها در قسمت خارجی ساختمان نصب می شوند و ارتفاع آنها تا بلندی ارتفاع ساختمان قابل افزایش است. نحوه نصب اینگونه تاورکرین ها به این صورت است که قطعه پایه ای به صورت یک کرین متحرک روی نزدیک زمین نصب می شود و سپس برای کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین از سکشن های بعدی بر روی قطعه پایه ای می توان استفاده کرد.
تاورکرین های داخلی در وسط بنای ساختمان نصب می شوند. این تاورکرین ها هم مشابه تاور کرین های خارجی، یک قطعه پایه ای دارند که نزدیک زمین نصب می شوند و با اضافه یا کم کردن کردن سکشن ها برای کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین ، تا ارتفاع دلخواه و به بلندی ساختمان یا برج می رسند.
بلندترین تاورکرین های دنیا
هرکول آسیایی نام یکی از بلندترین تاورکرین هایی است که تا بیش از ارتفاع ۲۴۰ فوت بلندی دارد و عرض آن هم بیش از ۱۳۰ فوت است. کوکام نام تاورکرین دیگری است که ۴۵۳ فوت بلندی دارد و در صنعت کشتیرانی در کشور سوئد استفاده می شود. سایپم ۷۰۰۰ تاورکرین دیگری است که در صنعت پتروشیمی و برای وصل کردن سکوهای نفتی استفاده می شود. ارتفاع این تاورکرین دوقلو ۴۵۹ فوت است. قدرتمندترین کرین خزنده یعنی لیبر LR می تواند تا ارتفاع ۴۷۳ فوت برسد. و در پایان، بزرگترین و قدرتمندترین کرین تلسکوپی دنیا یعنی لیبر ۱۱۲۰ تا ارتفاع ۵۵۰ فوت قابل تنظیم است.
یک تاورکرین معمولی دارای بالاترین ارتفاع حمایت نشده به بلندی ۸۰ متر (۲۶۵فوت) است. اگر کرین در داخل ساختمان متصل شود می تواند به ارتفاع بیشتر از ۲۶۵ فوت برسد.
برای دریافت خدمات تعمیر تاور کرین با کارشناسان کیان تاور تماس حاصل فرمایید.
ایمنی کار
کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین کار ساده و راحتی نیست و حتما باید توسط متخصصین باتجربه و ماهر و تحت نظارت و دقت کامل انجام شود. وقتی که ساختمان در حال ساخت حداقل به ارتفاع ۱۸۰ فوت باشد، کرین توسط کمربندهای فلزی به اسکلت بنای ساختمان وصل و محکم می شود و سکشن های جدید برای افزایش ارتفاع کرین، داخل اسکلت پشتی تاورکرین وصل می شوند. تاورکرین برای اضافه کردن سکشن های جدید به خود یک بخش بالارونده ویژه دارد که یک غلاف فلزی است که بخش خارجی تاورکرین را تنظیم می کند.
سکشن ارتفاعی
سکشن ارتفاعی تاورکرین یا همان سگمنت، قطعه ای ارتفاعی است که نصب آنها بر روی هم به صورت عمود و ایستاده باعث افزایش ارتفاع تاورکرین می شود.
سکشن ارتفاعی جهت کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین به دو نوع پیچی و پیمی وجود دارد. این قطعه های ارتفاعی با یکدیگر از لحاظ وزن، مواد سازنده، ساخت و نوع آهن و جوش و برش با هم فرق دارند. معمولا برای حفظ امنیت سازه کرین و جلوگیری از سقوط سکشن، از یک مهار یا کمربند برای متصل کردن کرین به سازه استفاده می کنند. در هنگام نصب سکشن، به هیچ عنوان نباید سکشن ها روی هم و به پهلو انباشته شوند چون ممکن است تعادل یا تراز آنها بهم بخورد و باعث سقوط آنها شود.
کاربرد سکشن های پیچی و پیمی
سکشن های پیچی برای تاورکرین های سبک ( ۲تا۱۰تن) و سکشن های پیمی مناسب تاورکرین های سنگین (۱۲ تا ۲۵تن) و در برخی تاورکرین ها (۸تا۱۰تن) هستند. طول، عرض و ارتفاع سکشن ها (قطعه ها) بسته به نوع تاورکرین ها متفاوت هستند. معمولا برای ساختمان های بلند و برج ها و آسمان خراش ها از تاورکرین های سنگین استفاده می شود که طول، عرض و ارتفاع متفاوتی دارند.
متداول ترین سکشن های ارتفاعی که در بیشتر تاورکرین ها استفاده می شوند، دارای ابعاد ۳*۲*۲ هستند. سکشن ها به مرور که در ارتفاع بالاتری نصب می شوند، ضعیف تر و کوچک تر می شوند. سکشن های متصل به زیر گردان تاورکرین، ضعیف ترین سکشن هستند. البته ابعاد سکشن ها خیلی تغییر نمی کند بلکه اندازه نبشی و گوشت آنها کم می شود.
نحوه افزایش ارتفاع
همان طور که قبلا اشاره شد، به منظور وجود قابلیت کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین آن ها را به صورت قطعه های مجزا به هم متصل می کنند. ابتدا قطعه پایه ای آن که ثابت یا متحرک است، روی زمین نصب می شود و بعد بسته به ارتفاع موردنیاز، سکشن های بعدی به مرور و یا به طور یکجا به آن اضافه می شوند.
روش اضافه کردن بخش های بالایی هم به این شکل است که اگر به قسمت پایین اتاقک در تاورکرین توجه کنید، می بینید که بخشی از ستون اصلی زیر اتاقک از دولایه تشکیل شده است. در واقع زمانی که نیاز به بالا رفتن ارتفاع کرین باشد، یکی از لایه ها که به قسمت بالایی متصل است با استفاده از جک های موجود، خود را به سمت بالا می کشد تا ناحیه ای خالی بین اتاقک و ستون اصلی برای قرار گرفتن تکه ای از ستون آماده می شود. سپسخود تاورکرین قسمتی که باید اضافه شود را به ناحیه موردنظر عمل می کند که در این مرحله متخصصان با نصب قسمت افزایشی، ناحیه افقی را به تکه ی جدید و لایه پایینی را به سازه تاورکرین متصل می کنند که در این حالت ارتفاع کرین به اندازه چند متر افزایش پیدا می کند.
شروع کار
اولین سکشن، سکشن ماد نامیده می شود که به پایه تاورکرین متصل می شود. این سکشن به این دلیل که از سکشن های دیگر برای افزایش ارتفاع، بزرگ تر و قوی تر است به این نام خوانده می شود. این کار با کمک جرثقیل متحرک و به وسیله پیچ یا پین انجام می شود. دراین درجه، انحراف عمودی تاورکرین باید کنترل شود. درغیر این صورت تاورکرین تا انتها کج خواهد رفت. به همین دلیل، این مرحله از جمله مهم ترین مراحل مونتاژ تاورکرین است و به تجربه زیادی نیاز دارد. بعد از این مرحله اساسی، می توان به سراغ اضافه کردن سکشن ها تا رسیدن به ارتفاع موردنیاز رسید.
کاهش و افزایش ارتفاع تاورکرین و پایین و بالا بردن تاورکرین طبقه به طبقه و سطح به سطح انجام می شود. ابتدا بدنه و اسکلت توسط خود تاورکرین ساخته شده و بعد با استفاده از تلمبه های قوی هیدرولیک، تاورکرین به طبقه بالاتر هل داده می شود. سپس، هرگاه که دوباره نیاز به افزایش ارتفاع تاورکرین باشد، جرثقیل در مکان مناسب قفل می شود. برای حفظ ایمنی و پوشش دادن تاورکرین، متناسب با وزن و ارتفاع آن، اپراتورها با اضافه کردن ثابت نگه دارنده ها، داربست های تاورکرین را به ساختمان متصل می کنند. به این شکل، همگام با بالا رفتن سازه ساختمان و پیشرفت کار و افزایش ارتفاع ساختمان یا بنا، ارتفاع تاورکرین هم افزایش داده می شود.
کاهش ارتفاع تاورکرین
این کار بسته به نوع تاورکرین و جرثقیل به شکل های مختلفی انجام می شود. باز کردن سکشن های تاورکرین ممکن است از بستن آن هم سخت تر باشد. معمولا کرین بزرگ تر برای بالا کشیدن کرین کوچک تر که به بالای ساختمان متصل است، استفاده می شود تا در حین بالا نگه داشتن آن، کارگرها بتوانند قطعات اولیه را جدا کنند و به آرامی به سمت پایین بیاورند. دیرک و پایه کرین نیز به وسیله همان تلمبه های هیدرولیکی که آنها را بالا برده اند، پایین آورده می شوند. البته باید هر لایه از دیرک قبل از پایه آوردن پایه، جدا شود.
برای باز کردن سکشن دوم، از سکشن سوم استفاده می شود که حتی از دو سکشن قبلی هم کوچک تر است و وظیفه آن پایین آوردن قطعات جرثقیل دوم است. سکشن سوم به اندازه ای کوچک است که می تواند با دست جدا شود و به وسیله آسانسور کارگاهی یا سایر قطعات ابزارهای داخلی از محل ساختمان خارج شود.
https://www.quora.com/How-tall-are-tower-cranes
https://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/tower-crane4.htm
https://www.alllifting.com.au/blogs/news/how-is-a-tower-crane-erected
https://www.rbauction.com/blog/five-of-the-world-s-largest-cranes-
https://science.howstuffworks.com/transport/engines-equipment/tower-crane2.htm
http://www.madehow.com/Volume-5/Crane.html
2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
تاورکرین ها با توجه به انواعی که دارند تا چقدر بار رو میتونن جابجا کنن و تا چه ارتفاعی سر هم میشن؟
با سلام برای اطلاعات بیشتر این لینک رو مطالعه بفرمایید که بلندترین تاور کرین های جهان معرفی شدند.
https://kian-ptech.ir/the-biggest-tower-crane/?lang=en